INSPIRING WOMAN: Camille Liebaert

We interviewden Camille Liebaert,
creatief brein achter het Belgische sportswear label Recto verso. 
.
Hoe is het merk tot stand gekomen?
Hoe lang zijn jullie er al mee bezig?
Mijn broer en ik zijn de vijfde generatie binnen het familiebedrijf dat al sinds 1887 bestaat. In het begin produceerden we elastische stoffen en zijn we groot geworden in de lingerie. Een tiental jaar geleden is de lingeriemarkt verschoven naar Azië en voelden wij ook een druk om onze productie te verhuizen. Wij hebben er toen voor gekozen om onze productie in België te houden en niet naar Azië te verhuizen. Hierdoor moesten we onze focus verleggen en op zoek gaan naar andere markten waar we onze sterktes konden aantonen; innovatie, creativiteit en kwaliteit. 
We zijn een onderzoek gestart met UGent, in samenwerking met het sportlabo ‘Jacques Rogge’. Met de ondersteuning van de overheid startten we een onderzoek naar compressieleggings en het effect daarvan op de topsport(ers). Zo is eigenlijk het idee ontstaan om zelf een sportmerk te lanceren, los van het compressieverhaal. We hadden twee stylistes in huis en zij vonden dat natuurlijk fantastisch. Zij zijn dan begonnen met het maken van leggings en sport-bh’s, met onze eigen stoffen uiteraard. Zo is bij mijn vader het idee beginnen rijpen om het sportmerk te lanceren met sportkledij gemaakt uit zijn eigen stoffen en zo is Recto Verso uiteindelijk ontstaan. 
Mensen denken vaak dat ik het merk heb opgericht, maar dat is een misvatting. Het is een project van ons familiebedrijf waarvan ik de uitvoering doe en zo bestaan we nu 2,5 jaar. 
.
Wat is je link met Mieke Dierckx? Hoe is die ontstaan? 
Eind juni waren we op zoek naar een pop-up aan de kust voor tijdens de zomermaanden omdat we onze showroom aan het verbouwen waren. Toen jullie ons voorstelden om met andere Belgische merken een pop-up te openen in Nieuwpoort, waren we onmiddellijk enthousiast. Dat berichtje kwam voor onze op het perfecte moment, het was exact wat we nodig hadden. 
-
Hoe zou je jezelf als handtassendrager beschrijven? 
Voor dagelijks gebruik/ business heb ik een tas die net groot genoeg is om mijn laptop in te steken. Veel groter moet die ook niet zijn, anders steek ik er alleen maar onnodige dingen bij. Voor mij moet een tas gemakkelijk zijn. Als ik bijvoorbeeld in de winkel sta moet ik die gemakkelijk kunnen open doen en direct aan mijn spullen kunnen. 
Ik ben ook een grote fan van lederen handtassen. Wanneer ik een handtas koop, gebruik ik die ook echt dag in dag uit. Ik ben niet iemand die 20 handtassen heeft. Voor mij moet een tas ook een lange riem hebben zodat ik die cross-body kan dragen. Ik moet voor Recto Verso vaak veel meenemen en dan heb ik mijn handen al vol. In het weekend of wanneer ik mijn laptop niet moet meenemen kies ik eerder voor een clutch, maar wel eentje die ik cross-body kan dragen. 
.
Wat is je toekomstvisie voor Recto Verso?
.
We merken dat we in België onze afzetmarkt gevonden hebben dat we onze naamsbekendheid hebben opgebouwd. We hebben de mensen beetje bij beetje kunnen overtuigen van onze kwaliteit en hebben daardoor in 2 jaar al een trouw cliënteel kunnen opbouwen.

De volgende stap zou zijn om internationaal te gaan en te beginnen bij Nederland. 
We merken dat we vanuit Nederlands al organisch online bestellingen binnenkrijgen en dat de interesse er wel is.

De ultieme droom zijn de Verenigde Staten. We merken dat ons merk wel het imago heeft om in New York te staan, dus wij blijven dromen. 
.